Rituális gyilkosságot ábrázolt egy festményén Munkácsy Mihály?
Ha igazak egy rejtélyes műgyűjtő állításai,
akkor a monumentális vallási festményeiről, magyar történelmi tablóiról, vagy
édesbús népi életképeiről ismert művész festett egy eddig nem ismert, elég felkavaró
képet is. A festmény témájában és megjelenítési módjában olyan babonákat és
sötét eszméket idéz meg, amelyeknek egyébként reneszánsza volt Munkácsy
fénykorában, nemcsak Magyarországon, de Európában is. Egy zsidó rituális
gyilkosságot ábrázol!
A festmény üzenetének értelmezéséhez sem
esztétikai, sem művészettörténeti, sem történelmi háttérismeret nem szükséges.
Élveteg, vagy gonosz tekintetű zsidók feszítenek ki egy védtelen, ruhátlan
lányt. Az áldozat hasán, kezein folyik a vér, egy szenvtelen zsidó edényt tart,
vélhetően a vér összegyűjtéséhez, miközben a háttérben egymás fülébe suttognak
a szertartás további résztvevői. Az alélt lány kiszolgáltatottan hever, a
zsidók orra kampós, az egyik szája véres, két öregember kigúvadt szemmel mered
a lány ágyékára, miközben a főzsidó késsel közelít. Mindez akár karikatúra is
lehetne, a babona paródiája, ám egyetlen dolog mégis a rémisztő mezsgyében
tartja a festményt: hogy látványosan jó képről van szó.
A festmény kifejező, drámai, bravúrosan alkalmazza az
akadémizmus minden stílusjegyét. Éppen azokat az erényeket mutatja fel, amelyeknek
Munkácsy a hírnevét köszönheti. A hatást szintén egy Munkácsyra jellemző elem
fokozza, a méret: a felzaklató jelenet 4,00 x 2,50 méteren sokkolja a nézőt.
Kétségek és
bizonyítékok
A Golgota vagy a Siralomház című képek
áhítatos rajongóinak helyzetét nehezíti, hogy a képet titkok övezik. Az alkotáson nincs egyértelmű szignó, a
vélhetően külföldön élő tulajdonos nem áll a nyilvánosság elé, a kép eredete
bizonytalan, nyomát pedig az életműben sem találni.
A képpel két éve foglalkozó szakemberek azonban
állítják, hogy a közvetett bizonyítékok egyértelművé teszik az alkotó kilétét. Egy
amerikai és egy magyar szakértő így érvelnek: a stílusjegyek megfeleltethetők a
Munkácsy fő korszakának festményeiről ismerteknek. A műszeres vizsgálatok a
festmény keletkezését 1882 és 1887 közé teszik, arra az időre, amelyben az
Európát felkavaró és megosztó két antiszemita per zajlott: a tiszaeszlári
vérvád (1882-1883), és kicsit később a franciaországi Dreyfus-per (1894-1906).
Az 1914-es nemzetközi sajtóban nyoma van
egy Munkácsynak tulajdonított, Vérvád (Crime rituel) című képnek, igaz,
a festő özvegye tagadta a kép létezését.
A tulajdonos olyannyira védte és védi
inkognitóját, hogy még szakértőivel is csak közvetítőkön keresztül tartja a
kapcsolatot. Annyit sikerült megtudni, hogy a közvetítő amerikai, a tulaj pedig
vélhetően nem magyar származású. A szakértők a képet 2012-ben egy londoni
műtárgyszállító cég udvarán vizsgálhatták meg. A festményt rossz minőségű
keretre feszítve találták, a vásznon a szakszerűtlen tárolás jeleivel. A Vérvád
ennek ellenére olyan erős hatást tett rájuk, hogy mindketten állítják, eredeti
Munkácsy került elő.
De nézzük meg sorban a bizonyítékokat, és a
kétkedésre okot adó vélekedéseket.
1. A tiszaeszlári vérvád és a titkos festmény
A kutatók vaskos dokumentumokat állítottak
össze a kép keletkezésének körülményeiről, ami meglepő lehet annak fényében,
hogy az utókornak egyetlen direkt bizonyíték sem áll a rendelkezésére. Rengeteg
olyan adat létezik ugyanakkor, amelyek alapján könnyen elképzelhető, hogy a kép
alkotója lehet akár Munkácsy Mihály is.
A Vérvád témája, a nyílt antiszemitizmus, a
zsidók által elkövetett állítólagos bűnök a napi közbeszéd részét képezték
abban az időben, amely Munkácsy fő korszakának számít. „A kép témája és a
feltételezett keletkezési idő egybe esik a tiszaeszlári
vérvád 1883-as dátumával. A korabeli világsajtó is tudósított a
Tiszaeszláron történtekről, így feltehető, hogy Munkácsy a korabeli újságokból
értesült a falubeli eseményről. Munkácsyt mélyen érintették a társadalmi
események, különös érzékenységgel reagált a társadalom bizonyos rétegeinek
helyzetére.” – nyilatkozta a magyar szakértő.
A szakértő arra a felvetésre, hogy miként készülhetett el egy ilyen monumentális kép úgy, hogy a műnek és keletkezésének sincsenek nyomai a szakirodalomban és a leírásokban, elmondta, hogy a festékbe ragadva textilszálakat találtak, amelyből arra következtettek, a művész titokban dolgozott a felkavarónak számító témán, a készülő festményt pedig munka után letakarhatta.
2. Az orosz kapcsolat
Bár Munkácsy élete jól dokumentáltnak
számít, még az utóbbi években is kerültek elő ismeretlen munkái. A festőnek
tömegével voltak külföldi megrendelői is, és műkereskedője, Charles Sedelmeyer
a mai sztármenedzserek módszereivel dolgozva képeit gyakran már a
festőállványról eladta.
Az amerikai szakértő szerint a Vérvád
megrendelője a jelek alapján orosz volt. A titokzatos tulajdonostól származik
az információ, hogy a kép Oroszországon át került Finnországba, majd 1917-ben
Amerikába.
Az
orosz szál, Munkácsy neve és a Vérvád című kép együtt is megjelenik a
szakirodalomban, igaz, negatív előjellel. Mégis ez a Munkácsyhoz köthető
legerősebb bizonyíték: Az American Jewish Year Book 1913-1914-es évek zsidókat
érintő eseményei közt említ egy cikket, amelyben Munkácsy özvegye azt állítja,
nem igaz a Novoje Vremja című lap állítása, hogy korábban Munkácsy Mihály
festett egy Vérvád című képet. A Kijevszkaja Miszl pedig arról ír, hogy a képet
egy gyenge festő készítette azért, hogy a megrendelő gazdag zsidókat
zsarolhasson meg.
Munkácsy és a Vérvád feltűnik egy francia
újság, a Le Croix 1914-es számában is, igaz, itt is csak úgy, hogy Munkácsyné
cáfolja, hogy azt férje festette volna.
A kutatók vélhetően a nem zörög a haraszt
elve alapján gyanakodnak orosz megrendelőre, aki szerintük akár a cár is
lehetett. Bár direkt bizonyíték erre sincs, de ismert, hogy III. Sándor udvari
festője Zichy Mihály volt, aki személyes kapcsolatban állt Munkácsyval, és az
elmélet szerint ő továbbíthatta a megbízást kollégájának. Az egyszerre
túlfűtötten erotikus és felzaklatóan erőszakos kép valóban nem lett volna
idegen a cár ízlésétől, Zichy maga is készített számára pornográf rajzokat,
miközben az antiszemitizmus is igen kedvelt nézet volt az országban.
A magyar szakértő regényesnek tűnő elmélete
szerint a kép lehetett a szakítás oka Munkácsy és sikeres műkereskedője közt. Ugyanis
a zsidó származású Sedelmeyer a feltételezés szerint tudomást szerezhetett a
számára felháborító képről, és ezért rúgta fel a gyümölcsöző üzleti
kapcsolatot.
3. Pilátus és a zsidók
A magyar szakértő esztétikai, stilisztikai
alapon is megfeleltetéseket talált a kor Munkácsy-képei és a Vérvád közt.
„Munkácsy az 1880-as évek közepén – amikorra a festmény keletkezési ideje
tehető stíluskritikai alapon – már túl volt a Krisztus Pilátus előtt és a
Golgota című kompozíción. A festmény kimondhatatlan sikert hozott Munkácsynak,
festménye elé zarándokolt Európa, és pár évvel később az Amerikai Egyesült
Államok. Festői stílusa ekkorra kiforrott, alakjai kifejező ereje és a
festményeinek kompozíciója rembrandti párhuzamokat ér el. A Vérvád című
festmény figurái ismerősek a Krisztus Pilátus előtt című festményről.
Kompozíciója tökéletesen szerkesztett, a horizontális elrendezés balladaszerűen
meséli el az eseményeket. A Krisztus-kép alakjai új történetben élednek újjá,
az öreg és a fiatal zsidó arca vagy a tömegben szereplő alakok jól illettek a
Vérvád témájának megjelenítéséhez.”
A szakértő az adott képen konkrét párhuzamokat is húz a Krisztus Pilátus előtt című kép és a Vérvád egyes szereplői közt. Ezzel magyarázza azt is, hogy nem kerültek elő a Vérvádat megelőlegező vázlatok. A szakértő úgy véli, ezek elkészültek a korábbi nagy képekhez, és az alakokat innen már csak át kellett emelni.
A szakértő az adott képen konkrét párhuzamokat is húz a Krisztus Pilátus előtt című kép és a Vérvád egyes szereplői közt. Ezzel magyarázza azt is, hogy nem kerültek elő a Vérvádat megelőlegező vázlatok. A szakértő úgy véli, ezek elkészültek a korábbi nagy képekhez, és az alakokat innen már csak át kellett emelni.
Bár a színpadias kompozíció, a drámai fények
és beállítások valóban döbbenetes hasonlóságot mutatnak Munkácsyval, egy másik
magyar szakértő szerint ezek olyan jegyek, amelyek inkább az akadémista stílusra
jellemzőek, nem csak Munkácsyra. „Klasszikus historizáló kompozícióval van
dolgunk” – mondta. Szerinte a képet láthatóan tanult, jó technikai tudással
rendelkező festő készítette. A stílusjegyekre térve úgy folytatta: „A kezek
kialakításánál felfedezhetők olyan megoldások, amelyek analógok Munkácsyval.
Valószínűbb azonban, hogy akkoriban ez volt a divat. Ez a fajta kvázi
hiperrealista megközelítés, a megfestés blikkfangjaival összességében nem
jellemző Munkácsyra.” Meglátása szerint nem is Zichy Mihály-képről van szó.
Megkérdőjelezi a magyar szálat a képen
kibomló történet is, amelyen nem a tiszaeszlári eset jellemző motívumai tűnnek
fel. Míg a vérvádnál az áldozat, akinek haláláért a zsidókat vádolták, 14 éves
volt, a festmény nőalakja érett nő. Gömbölyű hasa miatt a főszereplő talán
várandós is. A Vérvád esetében nem kerültek elő olyan motívumok, amelyek a
képen hangsúlyosak: a kézbe szúrt szögek inkább Jézus megfeszítését idézik.
(Igaz, művészettörténészek szerint ez a momentum a téma elemelt, szimbolikus
megközelítéséből is eredhet.) Úgy vélte, a festmény talán egy Európában kevéssé
ismert, jó kezű orosz festő munkája.
4. Horgony és M
A képet tudományos vizsgálatoknak is
alávetették. A magyar szakértő elmondta, hogy a kutatók szerencséjére ebben az
időben intenzíven fejlődtek a kémiai kutatások, és ennek eredményeképpen néhány
évenként jelentek meg új festékek. Az összetevők beazonosításával könnyen
megmondható, hogy melyik évben készült az adott festmény. Festékanalízisük
szerint a kép 1882 és 1887 közt készült.
A kép infravörös vizsgálatánál felfedeztek
egy M betűt a vászon jobb alsó sarkában, amely a sötétedő festékek és a felület
szennyeződése miatt halványodott el. A szignó mellett egy horgonyformát is
találtak, amelyet a cár jelképeként magyaráztak.
5. A titokzatos tulajdonos
A történet összességében meggyőző, de
kritikusan közelítve hozzá az is nyilvánvaló: nehezen eldönthető, hogy a
bizonyítékok támasztják alá a Munkácsy-teóriát, vagy a tények gravitálnak a
nagy vonzóerővel bíró névhez. Annyit le kell szögezni, hogy a legjobb műbírálat
is csak valószínűsít: tévedések a nagy múzeumoknál, elismert szakértőknél és
jól dokumentált életműveknél is előfordulnak.
A nyomozásban segítene, ha végig lehetne
követni a festmény útját, ennek azonban akadálya, hogy a tulajdonos nem kíván
előlépni a homályból. A szakértők annyit mondtak el, hogy a célja egyértelműen
a kép értékesítése. Vélekedésük szerint nem magyar, vagy magyar származású
emberről van szó, mivel olyan alapvető információkat is kért tőlük, amivel egy
magyar rendelkezne.
Jól értesültségre vall ugyanakkor, hogy a
titokzatos tulaj éppen akkor döntött az eladásról, amikor Magyarországon a
parlamenttől a közbeszédig ismét előkerült az antiszemitizmus. Ilyen
körülmények közt pedig talán már nem habozna egy, a témával szimpatizáló,
tőkeerős vásárlójelölt. Bár az ár akár 3-400 millió forint is lehet, a vonzerő
jelentős, hiszen olyan antiszemita képről van szó, amit feltehetően az egyik
legnagyobbra tartott magyar festő készített. S a korrektség jegyében: a kép
jelentős restaurálásra szorul. Valamint egyértelmű azonosításra is….
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése